Lombardini Focs 502 start niet of heel erg slecht en rookt!

Alles wat niet specifiek bij 1 merk hoor
Plaats reactie
Micro-Pluis
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 18:18
brommobiel: Microcar Virgo 3

Lombardini Focs 502 start niet of heel erg slecht en rookt!

Bericht door Micro-Pluis » za 14 jan 2017, 01:23

Beste brommobielbezitters, liefhebbers en sleutelaars

Dit maal heb ik jullie hulp meer nodig dan ooit te voren nodig, want ik weet het even niet meer. Mijn Microcar Virgo 3 Paris (met een Lombardini Focs 502 motor uiteraard) heeft iets meer dan een week gelden een beurt gehad. Heb daarbij het luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter, de motorrubbers, de motorolie en de koelvin vervangen. Dat ging goed, maar helaas bleek de brandstofpomp ook aan vervanging toe te zijn.

(Het was namelijk zo dat het draad van de brandstoftoevoer van de brandstofpomp versleten was (zie mijn andere topic hierover). De banjobout was namelijk oké, maar de pomp daarin tegen is gemaakt van aluminium wat zacht is en slijt. Heb de pomp door een gespecialiseerd revisiebedrijf laten repareren. Dit hebben ze heel erg netjes gedaan met een Helicoil.


Nu komt het daadwerkelijke probleem: Mijn brommobiel had voor deze beurt een maand stilgestaan (ik was op reis), dus na meer dan een maand startte hij wat moeilijk. Hij liep even (nog geen minuut) raar met het gaspedaal ingetrapt, rookte en al snel liep hij goed en was de rook verdwenen. 3 dagen later heb ik een testrit gemaakt, (van nog geen 100 meter) liep toen goed, startte goed voor zover, maar toen ik hem tot stilstand bracht, liep hij niet stationair en sloeg hij gelijk af. Startte toen ook niet meer, ik kreeg hem echt niet mee aan het lopen. 2,5 uur later nog eens geprobeert en hij startte gelijk, maar na en paar meter rijden richting mijn sleutelschuur sloeg die alweer af en weer kreeg ik hem weer niet aan de praat.

Heb toen de (in 2 middagen) de beurt uitgevoerd (zie eerste en tweede alinea voor wat de beurt inhoud), want hij had inderdaad naast dit rare verschijnsel ook een opfrisbeurt nodig. Pomp gemonteerd en ontlucht na de revisie. Volledig gecontroleerd op lekkage en er is duidelijk te zien dat wanneer ik met het dieselkraantje pomp, dat er voldoende brandstof uit de slang komt. De auto gloeit goed voor (heb hem ook dubbel laten gloeien) en geprobeerd te starten. Startmotor gaat goed rond, maar het motortje slaat niet aan (zonder gas te geven). Wanneer ik het gaspedaal vol intrap en het nog eens probeer, lukt het soms wel, maar hij slaat dan pas laat aan na (vaak) een aantal keren de sleutel omdraaien en rookt eenmaal gestart aardig. De kleur van de rook is te vergelijken met de kleur van mist. Laat je het gas lost wanneer hij eenmaal loopt, dan slaat hij gelijk weer af. Wat merkwaardig is, is dat je hem na het afslaan ook niet meer aan het lopen krijgt, net als voor de beurt. Je moet hem dan een tijd laten rusten wil en het later nog eens proberen.

Waar kan dit aan liggen?
Aangezien ik het gaspedaal vol in moet trappen wil ik hem überhaupt aan het lopen zien te krijgen lijkt het me een brandstofprobleem. Ik zit namelijk nog te denken aan het inspuitmoment, weet iemand of dit kan kloppen en waar pompverstuivers dan zitten? Heb het veel voorbij zien komen in topic's, maar ik heb geen flauw idee waar ze zitten en hoe je ze met afstellen. Denkt iemand dat het wellicht iets anders is?
'I have one car that works; but it it's fast or safe: microcar virgo. And I have two old cars that are fast and safe but won't never work: an old Peugeot convertible, and an Alfa Romeo Giulia.'

pater8
Wanderer
Berichten: 3834
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 22:12
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Locatie: zutphen

Re: Lombardini Focs 502 start niet of heel erg slecht en roo

Bericht door pater8 » za 14 jan 2017, 02:02

Het gaat om een mechanische pomp.
Het zou kunnen dat de instelling van brandstof en lucht niet goed staat.
Stationair schroef zou wat hoger ingesteld kunnen worden.
Heb je wel de juiste koelvloeistof?
Dat je motor na een rit ineens zegd , krijg de ramdam zou hij te warm kunnen worden!
Dit kan een thermostaat probleem kunnen zijn dat hij niet open gaat!
Dit test je om hem eruit te halen en in een pannetje water op het vuur bij 30 graden open moeten gaan!
Heeft je v snaar van je dynamo niet te strak?
Als die te strak staat heeft de motor teveel weerstand en wil dan ook niet aan slaan!
Ook had iemand op het forum de dikke rode draad van de dynamo ff los gekoppeld , en liep gelijk!
Gebruik eens power diesel of diesel cleaner voordat je gaat tanken in de tank!
Dit reinigd je inspuiting en verwijderd roet vorming in de cillinders.
De focs blok gaan de zuigers gelijker tijd omhoog!
Dus het effect van een 1 pitter met meer gebonk bij kou!
De kubota gaan de zuigers omstebeurd.
Zorg er wel voor dat je accu vol is en de kabels op de accu klem goed schoon en goed contact maken!
Desnoods ff zuurvrije vasseline erop smeren en er tussen.
Afbeelding

pater8
Wanderer
Berichten: 3834
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 22:12
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Locatie: zutphen

Re: Lombardini Focs 502 start niet of heel erg slecht en roo

Bericht door pater8 » za 14 jan 2017, 02:11

Als je een brommobiel lange tijd niet gaat gebruiken ff 1 accu klem los koppelen.
Want er zijn altijd gebruikers die de accu leeg trekt zoals de radio of versterker.
En bij oxidatie op de aansluit punten op de spannings regelaar.
Of de dynamo die de boel niet van spanning afhaald!
Het kan iets heel kleins zijn met grote gevolgen!
Afbeelding

Plaats reactie