Ik bezit met trots een Microcar Virgo 3 Paris (met een Lombardini focs 502 motor uiteraard) en hij heeft vandaag een beurt gehad. Heb daarbij het luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter, de motorrubbers, de motorolie en de koelvin vervangen. Dat ging goed, maar nu komt het probleem:
Nadat ik dit allemaal gedaan heb wou ik de auto starten. Heb hem netjes ontlucht dus na even doorstarten begon hij te lopen. Hij liep zeer mooi, maar toen ik vervolgens terug naar de lopende motor liep, zag ik dat hij diesel lekte als een malle. Hij lekte voorheen ook wat, maar dit was echt zorgwekkend veel. Heb het even bekeken en het bleek dat de banjobout van de dieselpomp weer eens was los getrild, dit gebeurd wel vaker en dat is de reden dat hij vroeg wel eens iets lekte, maar dit maal is de bout niet meer vast te draaien. Het lijkt erop dat het draad van de brandstoftoevoer van de pomp versleten is. De banjobout ziet er namelijk oké uit, de pomp daarin tegen is gemaakt van aluminium dus zo'n zacht metaal slijt natuurlijk eerder dan een stalen bout.
Nu vraag ik me af of de mechanisch Lombardini brandstofpomp te repareren valt. Is het mogelijk om met een goed creatieve oplossing te komen, want zelf zat ik eraan te denken om threadlocker (Loctite) te gebruiken. Of misschien kan ik het gat uittappen met een speciale magnetische bougietap om vervolgens er een buisje in draaien dat draad bevat (met loctite). Die aan de binnenkant ook voorzien is van draad voor de banjobout. Het zijn slechts ideeën, ik zou graag van jullie te horen krijgen of dit überhaupt wel haalbaar of succesvol kan zijn. Heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt en zijn er oplossingen voor dit defect? (naast het vervangen van de pomp dan)
Heb hier nog een tekening van de pomp:

(mocht de link openen dan gaat het om het meest linker gat met de meest linker banjobout)