Mechanisch Lombardini brandstofpomp vervangen of repareren?

Alles wat niet specifiek bij 1 merk hoor
Plaats reactie
Micro-Pluis
brommobiel: Microcar Virgo 3

Mechanisch Lombardini brandstofpomp vervangen of repareren?

Bericht door Micro-Pluis » di 03 jan 2017, 21:55

Beste brommobielbezitters, liefhebbers en sleutelaars

Ik bezit met trots een Microcar Virgo 3 Paris (met een Lombardini focs 502 motor uiteraard) en hij heeft vandaag een beurt gehad. Heb daarbij het luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter, de motorrubbers, de motorolie en de koelvin vervangen. Dat ging goed, maar nu komt het probleem:

Nadat ik dit allemaal gedaan heb wou ik de auto starten. Heb hem netjes ontlucht dus na even doorstarten begon hij te lopen. Hij liep zeer mooi, maar toen ik vervolgens terug naar de lopende motor liep, zag ik dat hij diesel lekte als een malle. Hij lekte voorheen ook wat, maar dit was echt zorgwekkend veel. Heb het even bekeken en het bleek dat de banjobout van de dieselpomp weer eens was los getrild, dit gebeurd wel vaker en dat is de reden dat hij vroeg wel eens iets lekte, maar dit maal is de bout niet meer vast te draaien. Het lijkt erop dat het draad van de brandstoftoevoer van de pomp versleten is. De banjobout ziet er namelijk oké uit, de pomp daarin tegen is gemaakt van aluminium dus zo'n zacht metaal slijt natuurlijk eerder dan een stalen bout.

Nu vraag ik me af of de mechanisch Lombardini brandstofpomp te repareren valt. Is het mogelijk om met een goed creatieve oplossing te komen, want zelf zat ik eraan te denken om threadlocker (Loctite) te gebruiken. Of misschien kan ik het gat uittappen met een speciale magnetische bougietap om vervolgens er een buisje in draaien dat draad bevat (met loctite). Die aan de binnenkant ook voorzien is van draad voor de banjobout. Het zijn slechts ideeën, ik zou graag van jullie te horen krijgen of dit überhaupt wel haalbaar of succesvol kan zijn. Heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt en zijn er oplossingen voor dit defect? (naast het vervangen van de pomp dan)

Heb hier nog een tekening van de pomp:
Afbeelding
(mocht de link openen dan gaat het om het meest linker gat met de meest linker banjobout)
'I have one car that works; but it it's fast or safe: microcar virgo. And I have two old cars that are fast and safe but won't never work: an old Peugeot convertible, and an Alfa Romeo Giulia.'

pater8
Wanderer
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007

Re: Mechanisch Lombardini brandstofpomp vervangen of reparer

Bericht door pater8 » wo 04 jan 2017, 00:59

Ik neem aan dat er revisie setjes zijn met rubbers erin!
Als het om puur lekkage is bij de aanvoer kun je ook kijken om de draad te herstellen , mits dit kan!
Anders word het een nieuwe of gebruikte pomp te kopen!
Ik ken nog iemand op dit forum die waarschijnlijk nog een pomp heeft.
Maar hou er rekening mee dat je opnieuw met een andere pomp de pomp opnieuw moet instellen.
Dit doe je dmv de instelling van de oude op de nieuwe moet kopieren.
Maar kijk eens of er een revisie setje is!
Ik zal Wieger een pm sturen.
Afbeelding

Wiegahh
Wanderer
brommobiel: Chatenet Media
en me scooter is Pgo t-rex50 van bj07 3wieler 2t

Bericht door Wiegahh » wo 04 jan 2017, 07:23

@pater8 sorrry maar we hebben besloten die motor toch maar zelf te houden dus mijn eigen voorraad
microcar pratic lyra van Wiegahh

megatruck
brommobiel: Erad

Bericht door megatruck » wo 04 jan 2017, 13:52

brommobiel onderdelen ligier microcar Belier jdm aixam enz,,
Alle gebruikte onderdelen van brommobielen 45km auto de onderdelen zijn getest op werking alle merken en type's versnellingsbak/variobak/schakelbak ...
Gebruikt

N.o.t.k.

30 dec. '16

Jeroen

Oldemarkt, OV

83 km

Tel 0623878299
zou hem eens bellen die heeft het wel

suc6 Mvg Bert coffeetje333
Rijden in een Erad is super:P

Micro-Pluis

Re: Mechanische Lombardini brandstofpomp vervangen of repare

Bericht door Micro-Pluis » wo 04 jan 2017, 21:59

pater8 schreef:Ik neem aan dat er revisie setjes zijn met rubbers erin!
Als het om puur lekkage is bij de aanvoer kun je ook kijken om de draad te herstellen , mits dit kan!
Anders word het een nieuwe of gebruikte pomp te kopen!
Ik ken nog iemand op dit forum die waarschijnlijk nog een pomp heeft.
Maar hou er rekening mee dat je opnieuw met een andere pomp de pomp opnieuw moet instellen.
Dit doe je dmv de instelling van de oude op de nieuwe moet kopieren.
Maar kijk eens of er een revisie setje is!
Ik zal Wieger een pm sturen.
Hallo pater8,

Bedank voor je advies, wil inderdaad namelijk wel eerst een poging wagen om de pomp te repareren, anders moet ik inderdaad noodgedwongen een andere kopen.
Een revisieset met nieuwe rubbers is alleen gunstig en effectief wanneer de oude rubbers ook daadwerkelijk uitgedroogd of poreus zijn, maar dat is bij mij niet het geval. De lekkage is bij mijn pomp is enkel afkomstig bij de aanvoer van de diesel. Het draad is daar simpelweg versleten, maar verder heeft dit pompje altijd goed gefunctioneerd op het los trillen van de banjobout na dan, wat betekend dat de pakkingen en rubbers dus nog gewoon goed zijn, maar de banjobout vertoont teveel speling eenmaal geschroefd in de pomp en is daardoor niet aan te draaien. Ik wou daarom het versleten draad van de pomp uittappen, dan een helicoil (= een speciaal buisje met binnen- en buitendraad) plaatsen met aan de buitenkant loctite en als dat goed gaat dan klemt de bout in het binnenste draad van de helicoil.

Ik was er gewoon benieuwd naar wat jullie al forumleden er van zouden vinden. Mocht een forumlid nog iemand kennen die nog een goedkoop tweedehands pompje heeft liggen, dan hoor ik het graag. De demontagezaak waar ik normaal heen ga was dit maal echt te duur, vandaar dat ik het eerst probeer te repareren.

(mocht de afbeelding laden) dan heb ik hier een schematische afbeelding van mijn plan:
Afbeelding
'I have one car that works; but it it's fast or safe: microcar virgo. And I have two old cars that are fast and safe but won't never work: an old Peugeot convertible, and an Alfa Romeo Giulia.'

phoenixfrank
brommobiel: E36
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Contacteer:

Bericht door phoenixfrank » wo 04 jan 2017, 22:50

Helicoil is inderdaad een goede oplossing. Daar kan je met vastdraaien ook aardig wat krachten op kwijt. Heb een circuit auto staan 280 pk 6 in lijn motor. waarvan 4 kopbouten vast zitten met helicoil's. Mijn vertrouwen ligt aardig hoog erin.
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
But if I go to hell then I hope I burn well!
PROUD TO BE MOD

Micro-Pluis

Bericht door Micro-Pluis » zo 07 mei 2017, 19:12

phoenixfrank schreef:Helicoil is inderdaad een goede oplossing. Daar kan je met vastdraaien ook aardig wat krachten op kwijt. Heb een circuit auto staan 280 pk 6 in lijn motor. waarvan 4 kopbouten vast zitten met helicoil's. Mijn vertrouwen ligt aardig hoog erin.
Mijn ervaringen met wat betreft het gebruik van een helicoil zijn ook aardig positief. Wel is er niet veel materiaal aanwezig rondom het draad, dus het uitboren ervan is wel aardig tricky, want ik loop uiteraard het risico dat het aluminium rondom het draad scheurt of afbrokkelt en dan is het voor niets geweest. Desalniettemin is de pomp zoals hij er nu bij staat ook onbruikbaar, dus ik heb er niet veel mee te verliezen. Ik hoop dat het gaat lukken en ik laat het jullie nog wel weten hoe het gegaan is.

(PS: Ik ben erg benieuwd naar je circuit auto, want als groot autoliefhebber wordt ik als snel nieuwsgierig zodra iemand over zijn wagen begint.)

Laatst omhoog gehaald door Micro-Pluis op zo 07 mei 2017, 19:12.

Plaats reactie