Beveiliging Canta

hier kun je terecht voor vragen enz over invalide wagentjes(canta's arola's jdm city enz)
pater8
Wanderer
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007

Re: Beveiliging Canta

Bericht door pater8 » ma 08 aug 2016, 09:40

Een canta aan een paal of boom leggen met een ketting staat gek!
Maar je zou dan vanaf een as de ketting moeten aanleggen!
Een universeel stuurslot kun je wel gebruiken , als je naar zorgd dat het stuur geen enkele kant op kan en de rem en gas ook gelijk ermee vergrendeld word.
Je zou ook een hoofd schakelaar op de plus kunnen maken wat dmv een sleutel je gehele Electrische circuit plat legd.
Ook kun je de motor dmv een extra slot voorzien dat hij de spoel om te laten lopen plat legd!
Kan het je wel uitleggen via een pb!
Kan het hier wel neer gaan zetten , maar er zijn meer lezers mee aan het loeren die hier misbruik van kunnen maken!
Afbeelding

Roos
brommobiel: JDM City De Luxe
Contacteer:

Bericht door Roos » ma 08 aug 2016, 12:24

Madiana schreef:@ Pater8
Bedankt voor de tip dat enkel de Amica 1000 en 1100 met zekerheid onder de invalide voertuigen vallen.

@ Roos
Ik dacht aan een los stuurslot... Iemand had mij verteld dat zij een stuurslot op haar Canta had en ik heb ook wel eens een Canta gezien waar ik een stuurslot op het stuur zag zitten. Dus dat moet wel kunnen.

Iemand had het ook over een bromfietsslot. Dat is een slot van bijv. 1 meter waarmee je de Canta aan een paal vastmaakt.
Ik zou informeren of er een stuurslot op kan gemaakt worden
lijkt mij veel veiliger, en verzekeren ten diefstal.

Madiana
brommobiel: Canta LX 2008

Bericht door Madiana » wo 10 aug 2016, 09:13

Hartelijk dank voor de reacties.

Een Canta met een ketting aan een paal of boom leggen staat inderdaad wel een beetje gek. Daar heb je gelijk in Pater8. Ik zou de ketting volgens jou eventueel wel vanaf een as kunnen aanleggen. Maar kun je makkelijk bij de as komen? Het moet niet al te moeilijk zijn en ook niet al te veel tijd kosten. Want het kan ook hard regenen of koud zijn.

Bestaat dat, een universeel stuurslot waarbij gas en rem ook worden vergrendeld? Kun je zo'n slot kant en klaar kopen en past dat ook op een Canta?

Daarnaast noem je nog twee andere mogelijkheden om diefstal tegen te gaan (elektrisch circuit plat leggen en de spoel plat leggen). Ik begrijp niet veel van wat je schrijft (ik bedoel hoe ik het zou kunnen uitvoeren) maar de dingen die je noemt kunnen misschien wel helpen om diefstal tegen te gaan. Als je tijd hebt en het wil toelichten in een pb is dat natuurlijk welkom.

Maar om welke oplossing het ook gaat, het moet wel een beetje te doen zijn. Als ik elke avond een half uur bezig ben om alles in stelling te brengen gaat de lol er wel af.

De motor van een slot voorzien lijkt op zich een goed idee.....

Is er eigenlijk iets op tegen om een auto alarmsysteem in te bouwen en zou dat een goede oplossing kunnen zijn? Mijn Canta wordt overdag niet gestolen denk ik. En s' nachts loopt er in principe niemand in de buurt van de Canta tenzij hij verkeerde plannen heeft.... s' ochtends vroeg zet je het alarm weer uit met de afstandsbediening. Of is het technisch gezien misschien niet mogelijk om een alarmsysteem in te bouwen in een Canta?

pater8
Wanderer

Bericht door pater8 » wo 10 aug 2016, 11:49

Je kunt kijken of je canta een trekvogels heeft voor het weg slepen.
Hier kun je ook een ketting aan vast maken!

Het plat leggen van je Electrische circuit bedoel ik mee dmv een zware schakelaar met een sleutel die je op en plek maakt wat uit het zicht van dieven is!
Door 1 hoofddraad te onderbreken is weg rijden niet mogelijk!
Massa schakelaars worden ze wel genoemd!

Een universeel slot om stuur en pendelen te vergrendelen zal een canta dealer wel een oplossing voor hebben!
Of als er iemand in je omgeving handig is , is er met behulp van lassen wel mogelijkheden zijn!
Maar ik denk voor de simpelste oplossing om waaijenberg te bellen of Hans vos in alkmaar.
Van prijzen weet ik niets , maar hun kunnen je zeker verder helpen om jecanta te beveiligen!
Hun maken dagelijks mee dat er een canta gestolen word.
En vooral in gebieden waar diefstal en inbraken het hoogste is!
Afbeelding

Madiana
brommobiel: Canta LX 2008

Bericht door Madiana » do 11 aug 2016, 17:06

Hartelijk bedankt voor de uitgebreide reactie!

Het is inderdaad een goed idee om bij de garage waar ik de Canta koop te informeren wat de mogelijkheden zijn om de Canta te beveiligen. Maar ik wilde alvast een soort voorstudie maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn. En wie weet, misschien de ervaring van andere mensen horen. Dat kan heel waardevol zijn. Zoals jouw/uw idee, het plat leggen van het elektrische circuit... dat is misschien ook een goede mogelijkheid. En misschien niet zo heel prijzig.... zeker niet als je het zelf kunt doen (wat ik niet kan).

Alles wat ik zelf kan doen (zoals een slot kopen) is waarschijnlijk goedkoper dan wanneer ik het bij een Canta dealer koop. Want Canta dealers zijn behoorlijk aan de prijs. Naast de hoge prijzen voor tweedehands Canta's komen er ook nog kosten bij voor het rijklaar maken en nu ook nog eens een bedrag voor de beveiliging.
Als je in Amsterdam woont ontkom je er eigenlijk niet aan om je Canta te beveiligen. Daar ben ik inmiddels wel achter gekomen. Maar wat is de beste manier om de Canta te beveiligen? Daar moet je toch even goed over nadenken.

Als iemand toevallig nog ervaring heeft met GPS of met een alarm systeem zou ik het leuk vinden daar iets over te horen.

pater8
Wanderer

Bericht door pater8 » do 11 aug 2016, 22:52

Je hebt simpele alarm systemen.
Deze kosten niet veel met knoppendoos.
Dit is een kwestie van de draden aan de accu koen vast schroeven en de sirene op een niet snel bij komende plek onder de motor kap te schroeven.
Het plat leggen van het systeem gebeurd dmv een schakelaar die tussen het dikke draad word gezet!
Dit kost 15 euro ongeveer.
Je hebt 2 aansluit ogen en een stuk dikke rode draad nodig!

http://www.auto-onderdelen-totaal.nl/fa ... schakelaar

Alarm 50 euro

http://www.autostyle.nl/catalogus/unive ... ingen.html
Afbeelding

bert15
Wanderer

Bericht door bert15 » do 11 aug 2016, 23:03

Je hebt toch ook van die startonderbrekers, tenminste die heb ik wel eens gezien in auto's die werken met een vier cijferige code

Reynold
brommobiel: Canta LX 2004

Bericht door Reynold » wo 24 jun 2020, 21:30

Mijn pasgekochte 2e hands Canta LX van 2004 heeft wél een stuurslot ! Moest het stuurwiel wel flink doordraaien !
Verder ook nog extra een los stuurslot, Lockstop Pro, er bij EN een ketting motor slot ART4 voor aan een (lantaarn)paal.
Zijn ze wel een paar uur bezig (in Amsterdam) !

LordRowi
Wanderer
brommobiel: Erad Spacia 2005

Bericht door LordRowi » zo 28 jun 2020, 20:55

Ik heb nog een alarm systeem dat je tussen de accu kan zetten met afstand bediening heel simpel.

Van de anwb toen gekocht maar ik gebruik een handrem en schakelpook lock.

Bij interesse pb me vraag er 35 euro voor ex zenden.
In de doos met handleidingen en 2 afstandbedieningingen

Mvg
Getekend LordRowi...

PSN : LordRowi

Etten-Leur (Noord-Brabant)

Plaats reactie