Dué First Gebruikerservaring

hier staat allemaal info over brommobiel gerangschikt per merk
hier kun je ook je mening geven over een model
Plaats reactie
Gebruikersavatar
countryroads1970
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 22:10
brommobiel: Microcar MC2 Highland

Dué First Gebruikerservaring

Bericht door countryroads1970 » za 21 sep 2013, 16:34

Omdat ik nogal veel vragen zie staan over welke brommobiel te kopen, heb ik besloten mijn ervaring met de Dué First GT/Luxe met jullie te delen.

Met een nieuwprijs van 9145 euro is de Dué First verreweg de goedkoopste nieuw verkrijgbare brommobiel in Nederland.
Is het wat? Of is de aanschaf van een tweedehands van een vooraanstaand merk een betere optie?
Het hangt er net vanaf wat je wensen zijn.
Zoek je een betrouwbare nieuwe brommobiel zonder technische snufjes die je toch redelijk comfortabel van A naar B brengt, dan is de Dué First absoluut een goede keuze.
Het is mijn tweede brommobiel, de eerste was een Microcar MC2 Highland uit 2008 met slechts 3500 km op de teller bij aanschaf (2012). Omdat de Dué een samenwerkingsverband is tussen Ligier en Microcar is dat een heel goed vergelijkings voertuig.
De motor maakt een ander geluid dan de Microcar MC2. In de MC2 zit een Yanmar en in de Dué een Lombardini Progress motor. Persoonlijk vind ik de Lombardini iets prettiger en trillingsvrijer lopen.
Ook werkt de automaat wat meer schokvrij. De Dué is beduidend sneller met optrekken en behaald sneller zijn topsnelheid. In ons geval is dat 63km.
Het geluidsnivo in de cabine is behoorlijk hoog maar er valt nog wel een gesprek met elkaar te voeren.
De bestuurdersstoel is verstelbaar van voor naar achteren, de bijrijdersstoel zit vast. Het zitcomfort van de stoelen is goed te noemen. Dit zijn dezelfde soort stoelen als in de Microcar MC2 gebruikt werden.
Het dashboard heeft hetzelfde design als de Microcar MC2 met een digitale kilometerteller.
Qua model en afmetingen komt de Dué overeen met de Microcar MC1.
De afmetingen zijn: (LxBxH) 2.83x1.67x1.44
De Dué heeft een karige uitrusting.
- 1 zonneklep aan bestuurderszijde
- electrische ramen
- mistlamp achter
- bagageklep
- mattenset
- lichtmetalen velgen (zenith en GT uitvoering)
- radio/cd
- centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Wat ontbreekt is bijvoorbeeld een 12 volts aansluiting voor o.a. navigatiesysteem, sigarettenaansteker etc.,
Dit is bijzonder vervelend als je hier vaak gebruik van maakt.
Voor de handige doe-het-zelfer is het voor ongeveer 10 euro aan materiaal in te bouwen.
De zonneklep voor de bijrijder mist ook en de verstelbaarheid van de rugleuning van beide stoelen ontbreekt.
Er is geen interieurverlichting geplaatst, wat 's avonds in het donker wat lastig kan zijn.
Er zit geen intervalschakeling op de ruitenwissers. Dus 2 snelheden, en door de hendel omlaag te duwen beweegt het wisserblad 1 maal.


Het weggedrag is goed te noemen.
Rechtuit en bochtgedrag is redelijk direct.
Het remmen is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de Microcar MC1 en MC2. Bij een noodstop kom je goed tot stilstand zonder dat de brommobiel scheeftrekt.

Conclusie:
Een goedrijdende brommobiel voor een zeer concurrerende prijs.
Weinig luxe en comfort. Maar wel betrouwbaar.
2 jaar lang krijg je bij aanschaf volledige fabrieksgarantie en 2 jaar mobiliteitsservice bij pech onderweg of in de eigen woonplaats.
Dankzij de samenwerking tussen Microcar en Ligier is het beste van deze twee vooraanstaande brommobielfabrikanten samengevoegd in een budget brommobiel met goede rij-eigenschappen.
Kan je met het gemis van bepaalde luxe leven, dan is het wellicht een goede optie in plaats van een tweedehands in dezelfde prijsklasse.

evert jan
Wanderer
Berichten: 399
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 07:40
brommobiel: Grecav Eke Elegante.
Locatie: Deventer

Re: Dué First Gebruikerservaring

Bericht door evert jan » za 21 sep 2013, 20:50

Hier doe je wel brommobiel rijders een plezier mee die ook voor de keuze staan nieuw of toch maar gebruikt.
Bedankt.
walking388 coolcar34 walking388
45 km is snel genoeg want als je op tijd vertrekt kom je nooit te laat.

Plaats reactie