Ik ben nieuw hier en heb dit forum ontdekt omdat ik sinds kort in een brommobiel rijdt.
Of beter gezegd omdat er ergens een probleem in het electrische systeem zit dat ik niet kan vinden.
Ik heb de auto al bijna 7jaar maar hij heeft tot kort geleden altijd in de garage gestaan en ik heb er al die tijd dus niet in gereden (of naar omgekeken).
Het is een Grecav EKE 505XL met iets minder dan 9000 km op de teller.
Als enige modificatie, is de accu naar de kofferruimte verplaatst (makkelijk bij-laden).
Nu ik er een poosje daadwerkelijk in rond rij merk ik dat er een steeds terugkerende storing in het elektrische circuit zit. In het begin merkte ik meteen al dat de verlichting vaak iets dimde om vervolgens weer feller te worden met een soort van snel knipperen als gevolg.
Ook is het me al een keer overkomen dat de accu spontaan leeg was toen ik een paar dagen niet in gereden had en hem buiten (in de regen) had laten staan ipv in de garage. Uit de verhalen hier en elders begrijp ik echter het leeglopen van de accu redelijk 'normaal' is voor brommobielen in het algemeen.
Afgelopen week reed ik voor het eerst tijdens hevige regen, en dat werd een spannende ervaring! Vanuit het niets viel ineens alle spanning uit en reed ik zonder licht of ruitenwissers. Niets deed het meer en dat was in die omstandigheden nog erg gevaarlijk ook,
Kort hierna kwam de spanning wel iets van terug, maar een soort van stotterend, zodat de wissers over de ruiten schokten.
De dagen daarna bleef het regenachtig en merk ik dat de problemen lijken te beginnen als de auto eenmaal een tijdje in de regen rijd, maar ook als het droog is geeft hij steeds vreemde problemen. Gister wilde ik weg en sloot dus (de nu volle) accu opnieuw aan. Toen ik wilde starten lichtte de lampjes op het dashbord even op, om me vervolgens in de steek te laten alsof de accu weer leeg was.
Pas na de plus herhaaldelijk weer los te nemen van de accu functioneerde hij ineens weer als normaal.
Hopelijk is er hier iemand met de technische kennis om mij te helpen gericht naar de oorzaak te zoeken ?