het kleine vragen topic deel2

Alles wat niet specifiek bij 1 merk hoor
AlexAixam
brommobiel: 400 evo

Re: het kleine vragen topic deel2

Bericht door AlexAixam » vr 03 feb 2012, 22:27

Binnen in de moer dwarsdoor de as zit een lange bout mt13
De moer is een maat 30

Henk47
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011

Bericht door Henk47 » za 04 feb 2012, 01:24

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.
Afbeelding

willem1940
brommobiel: MEGA (aixam dochter), rood/grijze cabine, open aluminium laadbak, jaar 2007

Bericht door willem1940 » za 04 feb 2012, 02:28

Henk47 schreef:Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.
Zet er even bij voor welk merk/type brommo, iemand kent die vast wel.

Bij veel brommo's is het lucht-aanzuigrooster voor de kachel "happend" opgesteld zodat je feitelijk als je eenmaal op snelheid komt eigenlijk beter de kachelventilator stil kunt zetten want de rijwindstorm doet al meer dan de kachelventilator, verhouding lucht/warmte verziekt.

Vaak helpt extra, pakweg 80-90% afdekken/afplakken van dat rooster.

Uit mijn mega-kachel-draad: een extra electrisch pompje in de juiste stroomrichting opgenomen in de kachelvloeistofleiding scheelt een bonk. Schakelaar nodig, want ('s-zomers) vechten tegen gesloten kachelvloeistofkraan zal schadelijk zijn. Ideaal zou een schakelaar zijn die "aan" gaat als de kraan helemaal open staat maar dat is knutseltechnisch erg moeilijk te realiseren, ik krijg dus (brommo komt maandag/dinsdag 6-7 feb 2012 uit Grote Beurt, 55.000km in ruim 4 jaar) nu een hand-schakelaartje extra dat ik zelf goed in de gaten moet houden.

Hopelijk vind mijn Garagist tijd en gelegenheid om een door mij geopperd experiment door te voeren: 4e warmeluchtslang als terugkoppeling op de koud-aanzuig van de kachelventilatortrechter zodat een deel van de aangezogen lucht 2x door het kachelradiatortje gaat, ergo bij-stoken op de koudkant .... hier wordt dan een deel van de kachelventilatorblaaskracht aan opgeofferd. Daarover tzt meer in mijn mega-kacheldraad, ook als de truc zou floppen.

Terugvoer van binnen-lucht naar de kachel-koudaanzuig is energie-technisch ideaal en kost geen blaaskracht maar is ingijpend ingewikkeld, vergt extra doorboring naar de cabine plus extra (terugslag-)klep(pen) o.a om te zorgen dat nooit de rijwind roet in het eten gooit. Bovendien: vuile lucht/bacillen in de recycling EN bij extreme vorstkoude de kans dat je ijs vormt in de koudzuig, uit de nattere binnenlucht.

Kouder dan met ongeveer min-6 heb ik met het gerealiseerde gedeelte van de extra's nog niet gereden maar reeds daarmee was de binnentemperatuur binnen 10-20 minuten "draaglijk" vergeleken bij het koukleumen in de vorige 3 winters met verkrampte vingers aan het stuur.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

phoenixfrank
brommobiel: E36
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Contacteer:

Bericht door phoenixfrank » za 04 feb 2012, 11:30

Henk47 schreef:Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.
De Erad (met yanmar motor)
maakt het SUPER heet binnen
is op stand 3 echt niet uit te houden!

De casalini daarin tegen..
op stand 2 maakt hij het lekker warm (kan in tyshirt zitten evt)
en als ik hem op stand 3 zet wordt hij na een tijdje koud

misschien proberen even de kachel op zijn laagste stand te zetten
kijken of hij dan wel warm wordt
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
But if I go to hell then I hope I burn well!
PROUD TO BE MOD

waggiehrider
brommobiel: casalini is verkocht.

Bericht door waggiehrider » za 04 feb 2012, 19:44

@henk47

kijk even naar de slangen, als ze koud zijn duurt het lang voordat ze ontdooid zijn, en bij slijtage zijn ze ook heel slecht. of ze komen niet goed op druk.
o ze heeft al een vriend? naja voetbal heeft ook een keeper betekent nog niet dat je niet kunt scoren.

Henk47
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011

Bericht door Henk47 » za 04 feb 2012, 21:18

waggiehrider schreef:@henk47

kijk even naar de slangen, als ze koud zijn duurt het lang voordat ze ontdooid zijn, en bij slijtage zijn ze ook heel slecht. of ze komen niet goed op druk.
Goede tip, maar KVS bevriest toch niet, zeker als het makkelijk -21 / -19 aan kan? Aangezien de motor dan ook heet word en dus door die zelfde leidingen loopt dat ook heet word..

De warmte meter van de motor staat op de normale stand wat het normaal ook zou staan.. Wat ik zelf denk is eens om er nieuwe KVS erin te gooien.. Waarschijnlijk is het niet 100% meer.. ofzo..
Ik zal zoiezo even de slangen checken..

@ frank..

Stand lager zetten haalt niks uit, want dan word het ook minder warm (of beter gezegd helemaal niet meer warm)(dan kan ik hem beter helemaal uit zetten)
Heeft echt te maken met de warmte die vanuit de motor getransporteerd word naar de verwarmings radiator.. denk ik zo.
Afbeelding

phoenixfrank
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Contacteer:

Bericht door phoenixfrank » za 04 feb 2012, 21:22

@robin

jij kan dus niet je Fan op stand:
1 . 2 . 3 zetten?
op stand 1 komt er minder lucht langs de kachel radiateur
en wordt de warmte dus meer gebruikt...

als je hem vol laat blazen dan koel je de kachel radiateur af.

slangen isoleren wilt ook wel hebben
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
PROUD TO BE MOD

Henk47

Bericht door Henk47 » za 04 feb 2012, 21:41

Ja dat kan ik. Dat bedoelde ik in eerste instantie ook..

Bij mij zitten er 4 standen op, waarvan de laatste niks extras doet als stand 3. Dus hou het op 3 standen.

Ik MOET hem echt op stand 3 zetten wilt er nog wat lauwe lucht eruit komen.
Zet IK HEM LAGER, dan kan ik hem beter uit zetten wat dan komt er amper tot niks eruit..
Afbeelding

phoenixfrank
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Contacteer:

Bericht door phoenixfrank » za 04 feb 2012, 21:57

Oke, dus de kachel zelf is al slecht?

als ik hem op stand 3 zet komt er echt een boel lucht uit
gewoon gelijkwaardig aan een auto.
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
PROUD TO BE MOD

Henk47

Bericht door Henk47 » zo 05 feb 2012, 00:19

Hoe bedoel je met slecht?? Dat er geen warmte uit komt of veel lucht?
Afbeelding

Gesloten