Het is nu di 23 okt 2018, 21:00




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111  Volgende
 het kleine vragen topic deel2 
Auteur Bericht

Geregistreerd: zo 11 sep 2011, 18:37
Berichten: 127
brommobiel: 400 evo
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Binnen in de moer dwarsdoor de as zit een lange bout mt13
De moer is een maat 30


vr 03 feb 2012, 22:27
Profiel

Geregistreerd: vr 13 mei 2011, 00:59
Berichten: 673
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.

_________________
Afbeelding


za 04 feb 2012, 01:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan 2011, 16:36
Berichten: 2004
Woonplaats: Sittard
brommobiel: MEGA (aixam dochter), rood/grijze cabine, open aluminium laadbak, jaar 2007
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Henk47 schreef:
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.
Zet er even bij voor welk merk/type brommo, iemand kent die vast wel.

Bij veel brommo's is het lucht-aanzuigrooster voor de kachel "happend" opgesteld zodat je feitelijk als je eenmaal op snelheid komt eigenlijk beter de kachelventilator stil kunt zetten want de rijwindstorm doet al meer dan de kachelventilator, verhouding lucht/warmte verziekt.

Vaak helpt extra, pakweg 80-90% afdekken/afplakken van dat rooster.

Uit mijn mega-kachel-draad: een extra electrisch pompje in de juiste stroomrichting opgenomen in de kachelvloeistofleiding scheelt een bonk. Schakelaar nodig, want ('s-zomers) vechten tegen gesloten kachelvloeistofkraan zal schadelijk zijn. Ideaal zou een schakelaar zijn die "aan" gaat als de kraan helemaal open staat maar dat is knutseltechnisch erg moeilijk te realiseren, ik krijg dus (brommo komt maandag/dinsdag 6-7 feb 2012 uit Grote Beurt, 55.000km in ruim 4 jaar) nu een hand-schakelaartje extra dat ik zelf goed in de gaten moet houden.

Hopelijk vind mijn Garagist tijd en gelegenheid om een door mij geopperd experiment door te voeren: 4e warmeluchtslang als terugkoppeling op de koud-aanzuig van de kachelventilatortrechter zodat een deel van de aangezogen lucht 2x door het kachelradiatortje gaat, ergo bij-stoken op de koudkant .... hier wordt dan een deel van de kachelventilatorblaaskracht aan opgeofferd. Daarover tzt meer in mijn mega-kacheldraad, ook als de truc zou floppen.

Terugvoer van binnen-lucht naar de kachel-koudaanzuig is energie-technisch ideaal en kost geen blaaskracht maar is ingijpend ingewikkeld, vergt extra doorboring naar de cabine plus extra (terugslag-)klep(pen) o.a om te zorgen dat nooit de rijwind roet in het eten gooit. Bovendien: vuile lucht/bacillen in de recycling EN bij extreme vorstkoude de kans dat je ijs vormt in de koudzuig, uit de nattere binnenlucht.

Kouder dan met ongeveer min-6 heb ik met het gerealiseerde gedeelte van de extra's nog niet gereden maar reeds daarmee was de binnentemperatuur binnen 10-20 minuten "draaglijk" vergeleken bij het koukleumen in de vorige 3 winters met verkrampte vingers aan het stuur.

_________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.


za 04 feb 2012, 02:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 jun 2009, 00:26
Berichten: 3659
Woonplaats: Broek in waterland / Amsterdam
brommobiel: E36
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Henk47 schreef:
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de kachel het een stuk minder doet in deze vrij aardig kou? Want als het toch iets minder koud is, kan ik me kachel vrij heet krijgen.. Maar nou is die echt louw.. En daarom is de kachel niet echt zinvol meer.


De Erad (met yanmar motor)
maakt het SUPER heet binnen
is op stand 3 echt niet uit te houden!

De casalini daarin tegen..
op stand 2 maakt hij het lekker warm (kan in tyshirt zitten evt)
en als ik hem op stand 3 zet wordt hij na een tijdje koud

misschien proberen even de kachel op zijn laagste stand te zetten
kijken of hij dan wel warm wordt

_________________
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
But if I go to hell then I hope I burn well!
PROUD TO BE MOD


za 04 feb 2012, 11:30
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt 2011, 20:03
Berichten: 664
Woonplaats: de pomp
brommobiel: casalini is verkocht.
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
@henk47

kijk even naar de slangen, als ze koud zijn duurt het lang voordat ze ontdooid zijn, en bij slijtage zijn ze ook heel slecht. of ze komen niet goed op druk.

_________________
o ze heeft al een vriend? naja voetbal heeft ook een keeper betekent nog niet dat je niet kunt scoren.


za 04 feb 2012, 19:44
Profiel

Geregistreerd: vr 13 mei 2011, 00:59
Berichten: 673
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
waggiehrider schreef:
@henk47

kijk even naar de slangen, als ze koud zijn duurt het lang voordat ze ontdooid zijn, en bij slijtage zijn ze ook heel slecht. of ze komen niet goed op druk.


Goede tip, maar KVS bevriest toch niet, zeker als het makkelijk -21 / -19 aan kan? Aangezien de motor dan ook heet word en dus door die zelfde leidingen loopt dat ook heet word..

De warmte meter van de motor staat op de normale stand wat het normaal ook zou staan.. Wat ik zelf denk is eens om er nieuwe KVS erin te gooien.. Waarschijnlijk is het niet 100% meer.. ofzo..
Ik zal zoiezo even de slangen checken..

@ frank..

Stand lager zetten haalt niks uit, want dan word het ook minder warm (of beter gezegd helemaal niet meer warm)(dan kan ik hem beter helemaal uit zetten)
Heeft echt te maken met de warmte die vanuit de motor getransporteerd word naar de verwarmings radiator.. denk ik zo.

_________________
Afbeelding


za 04 feb 2012, 21:18
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 jun 2009, 00:26
Berichten: 3659
Woonplaats: Broek in waterland / Amsterdam
brommobiel: E36
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
@robin

jij kan dus niet je Fan op stand:
1 . 2 . 3 zetten?
op stand 1 komt er minder lucht langs de kachel radiateur
en wordt de warmte dus meer gebruikt...

als je hem vol laat blazen dan koel je de kachel radiateur af.

slangen isoleren wilt ook wel hebben

_________________
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
But if I go to hell then I hope I burn well!
PROUD TO BE MOD


za 04 feb 2012, 21:22
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 13 mei 2011, 00:59
Berichten: 673
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Ja dat kan ik. Dat bedoelde ik in eerste instantie ook..

Bij mij zitten er 4 standen op, waarvan de laatste niks extras doet als stand 3. Dus hou het op 3 standen.

Ik MOET hem echt op stand 3 zetten wilt er nog wat lauwe lucht eruit komen.
Zet IK HEM LAGER, dan kan ik hem beter uit zetten wat dan komt er amper tot niks eruit..

_________________
Afbeelding


za 04 feb 2012, 21:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 jun 2009, 00:26
Berichten: 3659
Woonplaats: Broek in waterland / Amsterdam
brommobiel: E36
Bmw 325i Coupe
Bmw 323i Sedan
Bmw 328i Touring
Bmw 316i Compact
Neo's snor
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Oke, dus de kachel zelf is al slecht?

als ik hem op stand 3 zet komt er echt een boel lucht uit
gewoon gelijkwaardig aan een auto.

_________________
Afbeelding
I Did It My Way!!!!
But if I go to hell then I hope I burn well!
PROUD TO BE MOD


za 04 feb 2012, 21:57
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 13 mei 2011, 00:59
Berichten: 673
brommobiel: JDM ALBIZIA 2004 DELUXE, LIGIER NOVA PACK 500, PIAGGIO ZIP2T KAT 2011
Bericht Re: het kleine vragen topic deel2
Hoe bedoel je met slecht?? Dat er geen warmte uit komt of veel lucht?

_________________
Afbeelding


zo 05 feb 2012, 00:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB autoskala in assen © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling