Koelvloeistof metertje en censor aansluiten.

Plaats reactie
DeGrijze
National President
brommobiel: Degrijster
(was voorheen een Erad Spacia)
Contacteer:

Koelvloeistof metertje en censor aansluiten.

Bericht door DeGrijze » ma 07 dec 2009, 13:59

Om mijn brommobiel van een koelvloestof metertje en censor (zie de afbeelding hier onder) te voorzien ben ik als volgt te werk gegaan.
Afbeelding

Nu zijn standaard de brommobiel radiators niet voorzien van een temp: censor aansluiting, en zal ik mijn radiator dan ook moeten voorzien van iets alwaar ik de temp: censor op/aan/in kwijt kan.
Om dit te doen heb ik de radiator dan ook uit de brommobiel verwijderd (zie de afbeelding hier onder).
Afbeelding

Vervolgens heb ik aan de onderzijde van de radiator en plek bepaald alwaar ik de temp: censor aansluiting wens te plaatsen.
Deze plek heb ik vervolgens met wat schuurpapier ontdaan van de hittebestendige verf, en er met zeer veel geduld en de nodige voorzichtigheid een gat van 8mm in de radiator geboord.
Vervolgens heb ik een moer met metrisch fijne schroefdraad (dit is de zelfde draad dat ook op de temp: censor zit) geheel ontvet, opgeschuurd en op dit geboorde gat in de onderzijde van mijn radiator gelegt.
Met behulp van een brander en loodgieters soldeer (smeer-tin) heb ik de moer vervolgens aan de radiator vast gesoldeerd, en na afkoeling heb ik de temp: censor vervolgens in de nu op de aanwezige temp: censor montage plek gedraaid (zie de afbeelding hier onder)
Afbeelding

De volgende stap was het controleren of de radiator (nog altijd) lekvrij is (heb de uiteinde van de radiator af te dichten met een 2tal stukjes fiets binnenband en passende slangenklemmen), en om dit te testen heb ik de radiator gevuld met (gekookt) gemeente pils en eventjes een aantal uurtjes weggezet op een droog stuk wit papier (zodat als er enige vorm van lekkage direct zichtbaar is/zal zijn op het papier).
Inmiddels blijkt de radiator (nog altijd) keurig netjes lek vrij te zijn, en word het dan ook tijd om de radiator (na dat deze weer leeg is gemaakt, en het opgeschuurde/gesoldeerde gedeelte weer van enige hittebestendige verf voorzien is) weer terug in de brommobiel te plaatsen en de temp: censor van de benodige bedrading voorzien (zie de afbeelding hier onder)
Afbeelding

En de temp: meter is inmiddels dan ook verbonden aan de van de temp: censor afkomstige draad en de benodigde 12volt-werkspanning en de display verlichtings bedrading.
In mijn brommobiel heb ik de koelvloeistof temp: meter is in de in mijn brommobiel aangebrachte A-stijl console geplaats (zie de afbeelding hier onder)
Afbeelding

Gerard.

Update:
Voor de brommobiel eigenaren die het knutselen aan hun radiator echt niet zien zitten is er in de autohandel ook een zogenaamd vloeistof temp: adapter te koop (zie de afbeelding hier onder), die je in je radiator slang op kunt nemen en waar je de vloeistof temp: censor dus gewoon in kunt draaien.
Afbeelding
“I am not an angel, nor am I the devil, I am the bastard stepchild of both”.

gabbermaikel
National vice President
brommobiel: ik heb hem verkocht

Re: Koelvloeistof metertje en censor aansluiten.

Bericht door gabbermaikel » ma 07 dec 2009, 18:45

en vaak zit er origineel bij een brommobiel ook al een sensor in, ergens bij het thermostaat huis
die kun je als het goed is er ook uit halen en vervangen door de sensor van je temperatuur meter
maar dan werkt het lampje in je dashboard natuurlijk niet meer zoals normaal
"UNDERSTEER" is when you hit the fence with the front of the car.
"OVERSTEER" is when you hit the fence with the rear of the car.
"HORSEPOWER" is how fast you hit the fence.
"TORQUE" is how far you take the fence with you.

DeGrijze
National President
brommobiel: Degrijster
(was voorheen een Erad Spacia)
Contacteer:

Bericht door DeGrijze » zo 20 feb 2011, 09:16

Nope dat werkt niet.
Overigens heb ik het hier over een koelvloestof temp:meter en niet over een motor olie temp:meter en of een carterdruk meter (alhoewel mijn brommobiel ook over de laatste twee 2 meters beschikt).
Om de koelvloeistof meter aan te sluiten zonder de door mij aangebrachte ingreep aan de radiator zou gebruik kunnen maken van de in de handel verkrijgbare temp: sensor houder (zie de afbeelding hier onder) die je in je tussen de reeds aanwezige radiator slangen op kunt nemen.
Afbeelding

Om een motorolie temp meter en sensor te kunnen plaatsen zal je tussen je motor olie filter en je motor blok ook een motorolie temp sensor houder unit (zie de afbeelding hier onder) moeten plaatsen.
Afbeelding

Op deze hier direct boven weer geven afbeelding van motorolie temp sensor houder unit is het tevens ook mogelijk te voorzien van een oliedruk sensor voor aansluiting na een oliedruk meter.
Zelf heb ik de sensor voor mijn oliedruk meter direct geplaatst in mijn focs motorblok.
Heb hiervoor de standaard in het focs motorblok aanwezige motor temp: sensor vervangen voor een oliedruk sensor waar naast een aansluiting voor de oliedruk meter ook een aansluiting aanwezig is (zie de afbeelding hier onder) voor het standaard in de brommobiel aanwezige motor temp lampje.
Afbeelding

En uit eindelijk is mijn brommobiel dan ook voorzien van de volgende extra toegevoegde meters, Spannings meter, koelvloeistof temp: meter, motorolie temp: meter en als laatste een olie druk meter gemonteerd en een a-stijl meter houder (zie de afbeelding hier onder)
Afbeelding

Gerard
“I am not an angel, nor am I the devil, I am the bastard stepchild of both”.

gabbermaikel
National vice President

Bericht door gabbermaikel » zo 20 feb 2011, 16:27

de carterdruk meter is geen carterdruk meter hoor, als je zoveel druk in je carter hebt dan moet je je blok nodig reviseren, want met carterdruk word bedoeld hoeveel druk er is onder de zuigers(dus in de ruimte waar de krukas zit) en dat moet niet al te hoog zijn(optimaal zou een vacuum zijn, maar dat is vaak niet mogelijk zonder dure systemen)

maar je kunt net als bij die oliedruk meter ook de originele temperatuurmeter er uit draaien en daar de nieuwe sensor in zetten, dan werkt je temperatuur waarschuwings lampje niet meer maar die heb je niet meer nodig want je kunt de temperatuur aflezen op de motor

en die oliedruk sensor die gerard verwijderd heeft voor die sensor van zijn meter die is normaal voor het oliedruk lampje, en als je die draad onaangesloten laat dan starten ze vaak niet(mijn chatenet wou dan niet meer aan slaan)

willem1940
brommobiel: MEGA (aixam dochter), rood/grijze cabine, open aluminium laadbak, jaar 2007

Bericht door willem1940 » zo 20 feb 2011, 16:50

De naam "carter" kan, dacht ik, meer dan 1 ding betekenen; bijvoorbeeld het buitenste van een tandwielenbak.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

gabbermaikel
National vice President

Bericht door gabbermaikel » zo 20 feb 2011, 16:52

willem1940 schreef:De naam "carter" kan, dacht ik, meer dan 1 ding betekenen; bijvoorbeeld het buitenste van een tandwielenbak.
een carter is inprincipe het deel waar de olie in zit als het gewoon stil staat zegmaar, dus de olie opvangbak
en bij een tandwielbak is dat dus ook het buitenste deel, dat zorgt ook voor het binnen houden van de olie

Plaats reactie