How to: velgen spuiten

Plaats reactie
Herrie
Wanderer
brommobiel: 2x Aixam 540 twin
Contacteer:

How to: velgen spuiten

Bericht door Herrie » do 28 mar 2013, 13:51

Hallo allemaal,

Het viel mij op dat we nog geen how to velgen spuiten hadden terwijl dat een leuke en vrij makkelijke manier is om je auto een upgrade te geven.

De benodigheden:
- Kleurlak
- primer
- de gewenste blankelak
- schuurpapier
- schotspads
- pakje speelkaarten
- schilderstape
- terpentine
- schoonmaak middelen

Stap 1
We beginnen met het grondig schoonmaken van de velgen, als we dit is gebeurt en het meeste vuil er af is dan ontvetten we eerst de velg. dit doe ik altijd om te voorkomen dat je met het schuren vuil etc in de ondergrond schuurt.

Stap 2
Als er grote schades zijn aan de velg dan kun je er een beetje plamuur in doen maar probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. dan kijken we of er ook nog aangekoekte resten zitten, zo ja schuur deze weg met P400 schuurpapier en eventueel daarna nog met P800. Als je aangekoekte resten hebt weggeschuurt vergeet dan niet eerst te ontvetten voor je naar de volgende stap gaat

Afbeelding
schades en aangekoekte resten weggeschuurt

Stap 3
Dan komt de schotspad om de hoek kijken. een schotspad is eigenlijk het schuur gedeelte van een schuursponsje maar je kunt schotspads ook bij de action of bouwmarkt kopen. met de schotspad gaan we de hele velg opschuren tot hij een beetje mat word. ontvet de velg nu weer

Afbeelding
velg geschotst en nog een keer ontvet

stap 4
Pak het kaartspel en steek de kaarten tussen de rand van de band en de velg in zodat de band beschermt word van spuitnevel. plak dan met de schilderstape het ventiel af.

Afbeelding
speelkaarten er tussen ; sorry voor de slechte foto

stap 5
nevel een dun laagje primer over de velg heen en wacht tot deze droog is. herhaal dit 3-5 keer voor een goede basis. Ik heb voor een silver metallic primer gekozen omdat de velg wit word en dit een mooi effect geeft in de zon als ik er een niet te dikke laag kleurlak overheen doe.

Afbeelding
velg in de primer

stap 6
Kies een kleur die op de velg komt. in mijn geval is dit wit maar dit kan elke denkbare kleur zijn. - kijk voor primers bij bepaalde kleuren onder in deze "how to" - Nevel de kleurlak op de zelfde manier over de velg net als bij de primer. LET OP probeer niet in een keer een dekkende laag te krijgen dat lukt toch niet altijd en je loop het risico om druipers te krijgen. dus je mag nog best primer door de eerste dekkende laag zien. bij de 2 de en 3de laag kan dat ook geen kwaad. nevel 4-6 lagen spuit verf op de velg

Afbeelding
kleurlak erop

stap 7
nu komt de blankelak. LET OP - als je voor een matte kleurlak hebt gekozen kun je deze stap overslaan omdat je kleurlak die al mat is dan een glanslaag krijgt en dat wil je natuurlijk niet - Nevel net als bij de vorige stappen de blanke lak over de velg heen ongveer 3-4 lagen. niet te snel neem de tijd om de lak lagen te laten drogen.

Afbeelding
met blankelak en kaartspel eraf gehaald

Stap 8
als de laaste laag blanke lak droog is kun je de tape en speelkaarten verwijderen en laat hem dan het liefst 24 uur uitharden dan kun je de velg zonder enig risico op de auto monteren.

Afbeelding
Gepoetst en gemonteerd
Afbeelding
eindresltaat

Ik heb ook nog de lip van mijn velg opgeschuurd gepoetst etc dat vul ik later wel aan + hoe je een twotone velg spuit

Enkele spuittips !
- Spuit ongeveer op 20-30 cm van het oppervlakte af
- houd de spuitmond niet ingedrukt maar spuit met enkele onderbrekingen.
- koop goede verf dat is het halve werk

Primers en ondergronden;
- voor een rode kleurlak kun je het beste over de primer enkele lagen geel of oranje heen nevelen, zo krijg je een mooie felle rood als eind resultaat
- voor groen het zelfde gebruik geel als tussen laag van de primer en kleurlak
- als je net als mij een glinstering door je lak wilt maar niet altijd raad ik aan om zilver mettalic als primer te gebruiken en dan 2 lagen wit of een andere lichte kleur erover heen te nevelen.

Adressen om spuitverf te kopen
aanraders
- action, goede prijs/kwaliteit verhouding, maar niet veel keuze in kleur.
- motip lak, duur en super kwaliteit, veel keuze ook in mettalic lakken

afraders
alles wat hierboven niet staat, of het dekt niet goed of het komt niet goed uit de bus etc vooral die van de MAXX en andere onbekende duiste merken raad ik af.

zelf gebruik ik vaak lakken van de action ook deze velgen zijn met action verf gedaan, alleen als ik een speciale kleur wil koop ik motip.

Dit was de how-to

als er vragen zijn dan hoor ik het wel

Groeten herman
http://www.walda-design.nl/

De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld.

facebook :DareDevils

chevy35
brommobiel: microcar virgo 2000

Re: How to: velgen spuiten

Bericht door chevy35 » zo 31 mar 2013, 00:47

super how-to !
alleen ik gebruik nooit speelkaarten,maar ik maak de band wat vet met bv motorolie,daar hecht geen verf op en als je het weer afveegt is de band ook meteen mooi zwart.

Herrie
Wanderer
brommobiel: 2x Aixam 540 twin
Contacteer:

Bericht door Herrie » ma 01 apr 2013, 12:05

oow chill die ga ik onthouden :)
http://www.walda-design.nl/

De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld.

facebook :DareDevils

herman78
brommobiel: AIXAM 400 EVO 2001 100000+ KM METALIC BLAUW

Bericht door herman78 » ma 01 apr 2013, 12:12

Ik deed altijd afwasmiddel (dreft) werkt ook goed
Afstellen v beginners! Net zover draaien tot dat die ontploft ,En dan een stukje terug

Plaats reactie