Het is nu zo 22 sep 2019, 09:49

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Vreemde elektrische storing Grecav EKE 
Auteur Bericht

brommobiel: Grecav Spa EKE 505XL
Antwoord met een citaat
Bericht Vreemde elektrische storing Grecav EKE
Hallo allemaal hellotjes233

Ik ben nieuw hier en heb dit forum ontdekt omdat ik sinds kort in een brommobiel rijdt.
Of beter gezegd omdat er ergens een probleem in het electrische systeem zit dat ik niet kan vinden.

Ik heb de auto al bijna 7jaar maar hij heeft tot kort geleden altijd in de garage gestaan en ik heb er al die tijd dus niet in gereden (of naar omgekeken).

Het is een Grecav EKE 505XL met iets minder dan 9000 km op de teller.
Als enige modificatie, is de accu naar de kofferruimte verplaatst (makkelijk bij-laden).

Nu ik er een poosje daadwerkelijk in rond rij merk ik dat er een steeds terugkerende storing in het elektrische circuit zit. In het begin merkte ik meteen al dat de verlichting vaak iets dimde om vervolgens weer feller te worden met een soort van snel knipperen als gevolg.

Ook is het me al een keer overkomen dat de accu spontaan leeg was toen ik een paar dagen niet in gereden had en hem buiten (in de regen) had laten staan ipv in de garage. Uit de verhalen hier en elders begrijp ik echter het leeglopen van de accu redelijk 'normaal' is voor brommobielen in het algemeen.

Afgelopen week reed ik voor het eerst tijdens hevige regen, en dat werd een spannende ervaring! Vanuit het niets viel ineens alle spanning uit en reed ik zonder licht of ruitenwissers. Niets deed het meer en dat was in die omstandigheden nog erg gevaarlijk ook,

Kort hierna kwam de spanning wel iets van terug, maar een soort van stotterend, zodat de wissers over de ruiten schokten.

De dagen daarna bleef het regenachtig en merk ik dat de problemen lijken te beginnen als de auto eenmaal een tijdje in de regen rijd, maar ook als het droog is geeft hij steeds vreemde problemen. Gister wilde ik weg en sloot dus (de nu volle) accu opnieuw aan. Toen ik wilde starten lichtte de lampjes op het dashbord even op, om me vervolgens in de steek te laten alsof de accu weer leeg was.

Pas na de plus herhaaldelijk weer los te nemen van de accu functioneerde hij ineens weer als normaal.

Hopelijk is er hier iemand met de technische kennis om mij te helpen gericht naar de oorzaak te zoeken ?

wo 18 nov 2015, 17:28
Profiel
Wanderer

brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde elektrische storing Grecav EKE
Accu die leeg loopt is vaak een gebruiker die verbruikt , zoals de standbay van een radio.
Het grootste probleem bij een brommobiel is oxidatie\roest op de aansluit punten van de dikke rode en zwarte draad!
Vaak is het een kwestie van verbindingen los halen , reinigen en dan met zuurvrije vasseline invetten.
Het probleem van het zwak en feller branden heeft te maken met het toerental.
Bij stationair is de spanning laag omdat hij amper laad via spoel \ regulator of dynamo.
Dit moet je ook horen als je de kachel aan hebt staan!
Het probleem van op contact zetten met alle brandende lampjes , en bij de sleutel om draaien
Ineens alles uitvalt is en kan ook oxidatie zijn!
Maar ook het dunne rode \ zwarte draad die op de accu klemmen zitten!

Ook raad ik je aan om ook je distributie riem te gaan vervangen.
Hij is namelijk over zijn jaren heen en door uitdroging kan hij knappen.

Hou dit wel in je achterhoofd!

wo 18 nov 2015, 21:31
Profiel

brommobiel: Grecav Spa EKE 505XL
Antwoord met een citaat
Badankt voor je reactie pater8,

Na de gebeurtenis met de lege accu heb ik een digitale multimeter aangeschaft en zowel de accu en de laadspanning nagemeten. Na een dag stil te hebben gestaan geeft de accu (niet losgekoppeld) nog steeds een spanning van 12.96V. Dit is tevens gelijk aan de laadspanning bij een stationair draaiende motor. De klemmen van de accu en de aansluitklemmen/bekabeling (8 mm2) zijn vrij van oxidatie.

Dat van de distributieriem is misschien idd wel een goeie van je. Hij heeft al die jaren wel lekker warm binnen gestaan, maar toch. Mijn motorische kennis is nul, dus ik zal het van je moeten aannemen...

Ik wil hem bij 10000 km zowiezo een beurt laten geven bij de dealer in Hillegom maar ik kan hem momenteel slecht missen (slecht ter been) en hoopte op een oplossing die ik zelf kan uitvoeren.

Een extra vraag: Zitten er onder de motor kap delen van het elektronische circuit waar ik nog naar zou kunnen kijken wat betreft oxidatie of vocht. Aan de linker zijde zitten bijvoorbeeld twee 50Amp (dacht ik) zekeringen samen met een soort relais dat volgens mij het 'startrelais' wordt genoemd. Wat mij daarbij opvalt is dat de plaats waar deze zijn gemonteerd tevens deel uitmaakt van de afwateringsgoot en de bekabeling er naartoe dus enigzins nat wordt als het regent.

Ook zit er aan de andere zijde op dezelfde locatie een reservoir (voor volgens mij de koelvloeistof?) met een plus/min aansluiting voor een pompje. Volgens mij zit verder alles, op de spoel in de moter na, binnen in de auto achter de middenconsole weggewerkt of heb ik het nu mis.

Jammer genoeg denk ik namelijk niet dat alle problemen te wijten zijn aan oxidatie van contacten. Het begint vaak pas als ik al een tijdje onderweg ben. Dan gaat bijvoorbeeld ineens alle verlichting sneller/heftiger flikkeren om na een keer goed remmen of over een hobbel te rijden alles weer even normaal te laten functioneren.

Bij regen zijn de problemen het ergst dus ik vermoet dat er ergens telkens kortstondig een contact verbroken wordt af dat er juist iets nat word en zo een kortsluiting verzaakt.

Ik heb er ook een nieuwe storing bij; sinds een paar dagen doet de radio het niet meer, al geeft hij wel de (verkeerde) tijd weer op het display...

do 19 nov 2015, 16:30
Profiel
Wanderer

brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Antwoord met een citaat
De focs blokjes ratelen aardig en trilt harder.
Je radio is wss een los getrilde aansluit stekker.
Dat relais onder een afwaterings kanaal lijkt mij een rare plek voor electronica.
Ik heb helaas geen eke , en weet ook niet hoe het zit.
Heb de gegevens wel , ofwel alle boekjes.
Deze zijn ingescand en heb dit thuis op de pc staan.
Hier ben ik volgende week.

vr 20 nov 2015, 19:45
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]