Het is nu zo 22 sep 2019, 08:41




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Startmotor is er klaar mee. 
Auteur Bericht

Geregistreerd: ma 18 nov 2013, 01:57
Berichten: 25
brommobiel: Grecav EKE 2005.
Antwoord met een citaat
Bericht Startmotor is er klaar mee.
Hoi allen,
Voor een paar dagen heeft de startmotor het begeven.
Wou hem starten en ging in de 1e poging een slag rond, en de 2e poging.. Niks.
Geen klik helemaal nul.
Rechtstreeks stroom op de startmotor. Ook niks op een paar vonkjes na.
En volgens deze beste man: https://www.youtube.com/watch?v=5Z--ytG70Q0&hd=1
Zijn het de koolborstels. Dus +- 20 euri.
Heb een grecav eke, motor zit achter het blok. Iemand ervaring met het verwijderen van de startmotor?
Heb beschikking over een brug ed.
Zijn het alleen 2 bouten aan de vliegwiel kant?

Nick.


Laatst bijgewerkt door DeGrijze op di 20 mei 2014, 07:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Voor de zoveelste keer de onnodige spaties tussen de regels verwijderd.


di 20 mei 2014, 01:06
Profiel
Wanderer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 mei 2011, 22:12
Berichten: 3834
Woonplaats: zutphen
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startmotor is er klaar mee.
een startmotor staat standaard al spanning van de accu op.
het enigste is dat het start relais die op de starter zit ook stroom moet krijgen.
deze zorgd er voor dat de startmotor gaat draaien.
er zitten inderdaad 2 koolborstels in die op kunnen zijn.
als je de technische inzicht hebt kun je het vervangen.
maar heb al het idee dat dat er niet is omdat je de vraag steld over hoe je de startmotor eruit krijgt.
deze zit met 2 bouten vast bij het vliegwiel.
met een smalle steeksleutel zou je er theoretisch tussen kunnen komen..
het beste en nette manier is het verwijderen van je motor vario en de vliegwiel.
met een steeksleutel maak je namelijk snel beschadigingen waardoor je bouten dol draaien op de kopse kant.

vervangen van de koolborstels kun je beter laten doen omdat ze hem goed kunnen testen ivm vermindering van het magnetisch veld en evt de collectors kunnen herstellen van braampjes en oneffenheden.

_________________
Afbeelding


di 20 mei 2014, 09:42
Profiel

Geregistreerd: ma 18 nov 2013, 01:57
Berichten: 25
brommobiel: Grecav EKE 2005.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startmotor is er klaar mee.
De startmotor is een spanning op de solonoid nodig om in te schakelen ja.
Maar als je rechtstreeks spanning op de motor zet, dus het ralais die ook aangestuurd word door de solonoid omzeilt, dan hoort hij ook te draaien mocht de solonoid kapot zijn of geen spanning krijgen.
Nouja, dat technisch inzicht zit wel goed denk ik. :)
Heb zoal de koppakking vervangen en alle andere reparaties die dit ding van mij nodig was.
Heb een opleiding elektrotechniek,verspaning gehad en Mig Mag niv2. En heb wat machientjes in de werkplaats staan hier zoals een draai en freesbank. :D
Maar omdat het donker was toen ik ernaar kon kijken en het luchtfilter en vario riem ervoor zitten vroeg ik me af of dat een hels karwij zou zijn.
Maar kan hem zo op de brug parkeren en dan kijken we er eens onder.
En het zijn 4 koolborstels.
En als je collector beschadigt is of braampjes heeft kan je er beter mee ophouden.
Edit] Sorry @De Grijze. Denk dat je enter bedoelt Ipv spatie?
Is het zo beter? Vind het zelf netter staan.
En ik kan niks meer posten in het elektronica of motor gedeelte waar ik dit topic eigenlijk wou plaatsen, kan dit kloppen?


Laatst bijgewerkt door DeGrijze op do 22 mei 2014, 07:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Wederom de overbodige spaties tussen de regels verwijderd.


do 22 mei 2014, 02:07
Profiel

Geregistreerd: ma 18 nov 2013, 01:57
Berichten: 25
brommobiel: Grecav EKE 2005.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startmotor is er klaar mee.
Heb hem via de andere kant verwijderd.
Omdat na het martelen met een poelietrekker en slagtrekker de wederhelft van de vario er met geen mogelijkheid af kwam.
Wat ik heb gedaan met mijne EKE, de onderste radiatorslang eraf tussen de pomp en de radiateur.
En de moeren van de bak steun die aan de motor vast zit.
En bij mij ook de 4 bouten waarmee er een rekje zit onder de ratiateur waar de baksteun ook aan vast zat.
Als je dan de steun eraf hebt kan je met een koevoet de bak en de motor heel iets uit elkaar drukken en als je de bouten van de startmotor eruit hebt valt je startmotor er bijna onderuit.
Hiermee een kwartiertje bezig geweest denk ik.
Maar bij sommige modellen zitten de moeren waarmee de startmotor vast zit erop gelast.
Dan heb je geen keuze.
Omdat de bovenste bout van de startmotor achter het blok valt krijg je die er van je leven niet uit.
Startmotor reviseren stelt niet veel voor.
Uit elkaar draaien onderdelen op volgorde leggen als je niet weet hoe een startmotor in elkaar zit.
Alles schoonmaken met rem reiniger en een doek/scotch brite.
Collector schoon maken, draaibank is wel handig hierbij maar kolomboor of handboormachine werken ook wel.
Span de rotor in met de tegenoverliggende kant van de collector in.
En laat de de rotor op een laag RPM draaien.
Gebruik scotch brite met iets rem reiniger.( schuurpapier kan ook maar ik doe het niet) En houd het tegen de collector aan totdat deze weer mooi glimt.
Kijk wel of de collector niet beschadigd is.
En als de groeven in de collector vol zitten met koolstof kan je met een mesje wat rem reiniger en compressor het er zo tussenweg halen.
Ik heb er voor gekozen 4 nieuwe koolborstels te solderen aan de oude borstelhouder.
Maar je kan ook een nieuwe houder kopen:
http://www.koolborstels-online.nl/produ ... r-bo-048sl
Heb ze ook wel eens voor 40E zien staan op een brommobiel site. Belachelijk.
Je kunt gewoon het bosch nummer zonder spaties intypen in de zoekbalk.
Maar goed, solonoid hoef je niks aan te doen behalve de plunjer heel lichtjes vetten.
Alles wat buiten de motor valt in de aluminium kap kan je gewoon goed invetten.
Maar de planetary gear in de motor ook maar lichtjes.
omdat alles vroeg of laat bij de koolborstels komt.
De lagerbusjes voor en achter mogen ook iets gevet worden. Dit mag best wat dikker vet zijn.
Maar Lagerbus achter bij de koolborstels ook niet te veel.
Mijne zat helemaal bomvol met een dikke smurrie van koolstof en vet.
Dus er is overbodig veel vet in gepompt.
Wou nog een duidelijkere how-to maken met foto's ED maar in had hem zo weer in elkaar zitten.

Nick.

[Edit]
Mijn oprechte excuses dat ik zomaar een regel oversla tussen alinea's.
Dat moet een hel zijn om te lezen en te begrijpen voor de forum bezoekers.
Ik denk dat je er goed aan doet dit te blijven controleren en verbeteren.
De groeten.


Laatst bijgewerkt door DeGrijze op zo 01 jun 2014, 16:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Alle overbodige spaties (Enters) tussen de regels verwijderd.


zo 01 jun 2014, 15:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB autoskala in assen © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling