Advies inbouw standkachel

Alleen ligier
Plaats reactie
peter1970
Berichten: 12
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:00
brommobiel: Ligier ambra162 lx

Advies inbouw standkachel

Bericht door peter1970 » di 18 okt 2016, 22:44

Hallo allemaal
Ik wil graag een standkachel gaan inbouwen (webasto Thermotop c) 5 kw vloeistof !!!
Ik heb deze inmiddels aan de praat met een aftermarket printplaat uit Hongarije geen w of can bus nodig omg 10 liter binnen 5 minuten op 81 graden zal waarschijnlijk nog een extra vloeistof reservoir nodig hebben om aan minimaal 5 liter te komen
Nu mijn vraag iemand hier ervaring mee wil hem inbouwen in mij ligier ambra glx focs motor radiator aan de zijkant.
Waar kan ik hem het beste in serie met het koelsysteem op aansluiten i v m stroomrichting vloeistof kan er niks over vinden.
Hetzelfde geld voor de brandstof toevoer heb een t stuk die ik tussen de aanvoerslang zou kunnen zetten maar de 1 zegt niet doen aparte leiding uit je tank maken en de ander zegt kan makkelijk verbruikt bijna niets ????
Zelf denk ik een paar beugels te maken en dan achter mn voorbumper boven de bakvario te plaatsen en de vloeistof pomp op een zo laag mogelijke plek zetten.
Iemand nog suggesties of nog liever een foto van welke leiding met pijl hoe de vloeistof loopt
mvg Peter
In alle elektronica zit rook opgesloten als het eenmaal ontsnapt is werkt het niet meer !!!!

pater8
Wanderer
Berichten: 3834
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 22:12
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Locatie: zutphen

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door pater8 » wo 19 okt 2016, 09:47

Een standkachel plaatsen doe je op een plek waar je makkelijk bij kan en ook tijdens onderhoud niet in de weg zit!
Een extra aanvoer slang voor de diesel is het wel verstandig om vanaf de tank met een t stuk te werken.
Dit zat ook bij mijn standkachel ook!
Zover ik weet hoef je hem niet tussen je koel systeem te plaatsen , maar dmv een extra gat in je dashboard te maken bij het raam!
Extra bedrading trekken vanaf je accu pool met een oog klem is al goed!
De meeste stroom trekt hij bij het opstarten.
Zorg er voor dat je de boel goed af zekerd met een zekering en werken met doorvoer tules van rubber.
Het leek mij ook niet verstandig om bij de motor een t stuk te gebruiken voor je diesel aanvoer!
Neem aan dat er een klein opvoer pompje bij zit die pulserend tikt!
Een goede accu bij winterdag is wel vereist!
Desnoods een gel accu die geen capaciteits verlies heeft.
Want hij kan wel weinig stroom gebruiken wat beweerd word , maar weet uit ervaring dat een wat mindere accu je geheid laat staan met een warme cabine en geen stroom genoeg heeft om te kunnen starten.
Ik heb jaren lang met een compact van een ander merk gebruikt , en ging bij de ene eruit en bij de ander er weer in!
Zorg dat je relais die het besturen van je kachel op een droge spat vrije plek moet zitten.
Ik had hem aan het schutbord of in de cabine om zeker te zijn dat hij het blijft doen!
Afbeelding

peter1970
Berichten: 12
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:00
brommobiel: Ligier ambra162 lx

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door peter1970 » wo 19 okt 2016, 22:41

beste pater 8
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een gat bij je raam voor doorvoer.
Even voor de duidelijkheid heb het niet over een airtop (warme lucht)
Module ontvanger T100 komt zoiezo intern naast mn andere ingebouwde modules ijsmelder alarm enz enz.
Ik wil graag weten tussen welke koelleiding je hem moet plaatsen ivm thermostaat enz enz.
Moet zoiezo meerdere relais gebruiken omdat met deze print de digitale ingaang niet meer kan gebruiken deze is nu analoog dus met elke schakelaar aan te zetten tevens relais nodig om de blower aan te sturen schakelt in bij koelwater temp.van 30 graden
mvg peter
In alle elektronica zit rook opgesloten als het eenmaal ontsnapt is werkt het niet meer !!!!

pater8
Wanderer
Berichten: 3834
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 22:12
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Locatie: zutphen

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door pater8 » do 20 okt 2016, 19:59

Ik denk dat je Boerkamp in Deventer even kunt bellen!
Hun zijn inbouw specialist in standkachels!
Zelf vermoed ik dat je de radiateur van de kachel moet hebben.
Deze blaast de lucht de cabine in!
In princiepe heb je 1 KVS systeem , maar 2 radiateurs.
En het lijkt mij het logische om het kachel systeem te pakken.
Je kunt eens phoenixfrank vragen via pb.
Hij is een echte auto fanaat en heeft hier ook meer kaas van gegeten!
Afbeelding

peter1970
Berichten: 12
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:00
brommobiel: Ligier ambra162 lx

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door peter1970 » do 20 okt 2016, 22:51

had ik zelf ook aan gedacht maaaar als je per ongeluk de klep op koud zet heeft ie geen ciriculatie meer
Dacht zelf aan de onderkant van de radiator maar dan heb je weer hetzelfde dat ie geblokkeerd word door de thermostaat als de motor nog koud is hmffff lastig !!
maar toch bedankt voor het meedenken
ga eens kijken of ik iets met jouw suggesties kan
In alle elektronica zit rook opgesloten als het eenmaal ontsnapt is werkt het niet meer !!!!

Gebruikersavatar
megatruck
Berichten: 832
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 23:51
brommobiel: Axiam
Locatie: Amsterdam

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door megatruck » vr 21 okt 2016, 02:14

standkachels worden veel gebruik bij een Canta ik zou eens waaienberg bellen over de goede aansluiting

deze heb ik wel gevonden weet niet of j eer wat mee kan
http://www.t4-wiki.de/wiki/K%C3%BChlmittelkreislauf

suc6

Mvg Bert coffeetje333
Rijden in een Erad is super:P

pater8
Wanderer
Berichten: 3834
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 22:12
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007
Locatie: zutphen

Re: Advies inbouw standkachel

Bericht door pater8 » vr 21 okt 2016, 22:27

@ megatruck
Deze standkachel draaid op diesel!
Het aansluiten via de hoofd radiateur zou opzich wel kunnen!
Maar ben bang dat je motor te heet word en door de utomatische fan het toch te koud blijft in de cabine.
Mij lijkt de kachel systeem te gebruiken en de klep dus op warm moet zetten.
Zo kun je de standkachel wel wat regelen met de warme lucht.
Want als een kachel goed op temp is loop je weg !
Mijn eberspacher compact werkte met een instelbare thermostaat en kon dmv de ventilator met koude lucht de temp iets matigen.
Afbeelding

Plaats reactie