Ligier X too knipperende lampjes/piepend dashboard

Alleen ligier
Plaats reactie
Nickiejjj
brommobiel: Ligier 2005

Ligier X too knipperende lampjes/piepend dashboard

Bericht door Nickiejjj » do 28 jul 2016, 14:02

Heey allemaal,

Ik heb mij aangemeld hier omdat ik een probleem had. Mijn Ligier x too wou niet meer starten, het enige wat hij deed wanneer ik hem op contact zette was piepen en alle lampjes gingen branden. Ook gaf hij aan dat de brandstof bijna op was, dat de auto in de achteruit stond, wat beide niet zo was. Nadat mijn vader en schoonvader de hele dag bezig zijn geweest met uitzoeken wat het was, zijn ze er achter: de schroef die de massakabel van de accupool aan de auto vast maakt, was verroest waardoor er bij de motor geen massa meer kwam. Deze schoongemaakt en hoppa, hij doet het weer! Ongelooflijk eigenlijk dat zoiets kleins, dit kan veroorzaken.

Ook al is dit nu inmiddels opgelost en rijd hij weer helemaal prima, wou het toch even kwijt voor het geval iemand anders dit ook heeft/krijgt. Dat scheelt denk ik heel wat tijd dan haha!

pater8
Wanderer
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007

Re: Ligier X too knipperende lampjes/piepend dashboard

Bericht door pater8 » do 28 jul 2016, 18:25

De meeste electrobische problemen heeft te maken met slechte geoxideerde stroom kabels.
Dit is nu eenmaal de orde van de dag bij brommobielen!
Ook een kermis attractie met verlichting is slechte aansluit punten!
Het beste is dikke kabels vanaf de accu naar startmotor , dynamo , subframe
Accu klem goed te reinigen , ontroesten en daarna met zuurvrije vasseline te behandelen!
Dit geld ook voor de gevlochten draad vanaf motor naar het sub frame en frame.
De motor hangt in rubbers en maakt geen enkel contact met het frame.
Maar deze problemen was ons al bekent , en vooral in de motor ruimte en bij de achter verlichting!
Afbeelding

micro
brommobiel: micrcar virgo 1998

Bericht door micro » vr 29 jul 2016, 09:59

hee, das toevallig! Ik had van de week iets vergelijkbaars met mijn ligier, de startmotor wilde niet meer rond, maar deed het wel toen de meneer van de anwb de stroom direct op de startmotor zette. Na enig gepuzzel bleek het dus de massa te zijn.
Ergens een breuk(?) in de minkabel die vanaf de accu komt of slecht stuk in kable tussen frame en blok, na het plaatsen van een vers kabeltje ergens tussen het frame en het blok en hij start weer als vanouds.
Het rare was, dat bij het aanzetten van het contact, de lampjes wel brandden, er kwam dus wel iets stroom door. lastig zoeken dan hoor.

pater8
Wanderer
brommobiel: aixam crossline super de luxe 2007

Bericht door pater8 » vr 29 jul 2016, 22:33

Dit kun je meten door met de multimeter op Thp te zetten.
Pak wel alleen de min ofwel de zwarte draad.
Dan de rode draad.
Dit moet je alleen doen bij door meten!
Als je spanning gaat meten doe je het op dc gelijkspanning!
Doe je het in ohm stand blaas je je meter op!
Reinig alle dikke rode en zwarte draden vanaf je accu samen met de klemmen en het gevlochten draad van je sub frame naar je motor.
En behandel het met zuurvrije vasseline.
Afbeelding

Plaats reactie